Endoskopi

Endoskopi (kikkertundersøgelse) af luftveje

​Vi undersøger din hest i luftvejene med et videoendoskop, hvor evt. irritationer og lidelser i luftvejene kan afsløres på skærmen. Endoskopi bruges til at komme en diagnose nærmere ved følgende problemer:

• Hoste (>3 uger)
  • Nedsat præstation
  • Bilyd fra luftvejene under arbejde

Ved hoste gennem mere end tre uger, er det vigtigt, at få hesten undersøgt nærmere, da der kan være tale om flere mulige diagnoser. Jo tidligere diagnosen stilles, jo mere specifikt kan behandlingen rettes. Typisk udtages, i forbindelse med endoskopien, prøver af både celleindhold samt bakterier i luftvejene.

Når prøverne er undersøgt sættes hesten i behandling afhængig af prøveresultatet.​

​Gastroskopi (kikkertundersøgelse) af mavesæk

​​Mavesår et et underdiagnosticeret problem hos heste. Ved hj.a. vores gastroskop er det muligt at udføre kikkertundersøgelser af maven og den første del af tyndtarmen. Kikkertundersøgelsen er den eneste sikre måde hvorpå vi kan stille diagnosen mavesår.

Ved en gastroskopi skal din hest være fastet i 18 timer og må ikke have fået vand i 4 timer inden undersøgelsen.

Symptomerne kan være mange, men strækker sig fra nedsat ædelyst, nedsat almenbefindende til akut kolikuro og mere alvorlige symptomer, såsom mørkt blod i gødningen.