Kirurgi

På Kasernens Hesteklinik kan din hest blive indlagt og opereret. Vi foretager og har erfaring i planlagte operationer som f.eks. kastration, fjernelse af kastrationsar (sædstrengsadherance/sædstrengsfibrose), fjernelse af ledmus (artroskopi), griffelbensfraktur, dræning af bihuler (trepanering), øjenkirurgi, navlebrok og kirurgisk afvigende benstilling hos føl. Vi har også mulighed for at udføre en del akutte operationer inden for klinikkens åbningstid, som fx. større sårskader og behandling af ledbetændelse.

Vi foretager ikke kolikoperation eller større knoglekirurgiske indgreb.

Klinikken har været indrettet med operationsstue siden 2011, hvor der siden er blevet opereret mange hundrede heste. Hvert år opereres i gennemsnit 50-100 heste.

Aftale om operation foretages ved at kontake klinikken på telefon: 57 64 10 33. Spørgsmål om operation, forløb, efterbehandling og pris kan stilles til dyrlæge Katrina Ask på telefon: 51 85 38 20 eller pr. mail ka@hesteklinik.dk.

Vi glæder os til at høre fra dig !

Forberedelse til operation

Det er vigtigt, at hesten er forberedt til operation for at nedsætte risikoen for komplikationer. Hesten skal være ren og velplejet. Hesten skal naturligvis være alment rask, før den kan opereres og i de sidste 3 dage før operation, skal der derfor tages temperatur på hesten én gang dagligt. Normal-temperatur for en voksen hest er 37 - 38,2 (plage og føl 37,5 - 38,7).

Hvis hesten har feber, nedsat appetit, næseflåd eller viser andre tegn på sygdom, er det vigtig, at du kontakter os med henblik på udsættelse af operationen.

Indlæggelse

Hesten afleveres normalt aftenen før operationen. Dette aftales ved bestilling af operationen med klinikkens personale.
Der vil være klargjort en boks til din hest. Navnet står på boksdøren. Vi tilstræber at boksen er ren og nystrøet med spåner, når du ankommer. Efterlad venligst din hest med grime og tag alt andet udstyr med hjem. Klinikken kan desværre ikke påtage sig ansvar for efterladt udstyr.

Ved indlæggelse i forbindelse med operationen er det vigtigt, at hesten har fastet 18 timer inden narkosen.

Hvis du kommer aftenen før operationen sørger staldpersonalet for at hesten fastes.

Under indlæggelsen fodres hesten med grovfoder (tørt wraphø). Såfremt du ønsker at din hest skal fodres med eget foder informerer du om dette ved tidsbestilling og medtager tilstrækkeligt med foder til indlæggelsesperioden.

​Operation og narkose

Inden operationen undersøges hesten grundig af kirurgen. Hesten gives stivlkrampevaccine, hvis den ikke har fået vaccine indenfor de sidste 6 mdr., og får smertestillende og antibiotika. Derefter får hesten beroligende middel og et venekateter lægges for at kunne have direkte adgang til blodet under hele narkosen.

Når hesten er tilstrækkelig rolig, trækkes den ind i vores polstrede kasteboks/opvågningsboks, hvor den får et bedøvelsesmiddel, hvilket medfører at den lægger sig rolig ned og går over i bevidstløs tilstand. En tubus føres ned i luftrøret for at sikre frie luftveje. Hesten kan derefter flyttes til operationsbordet, hvor den kobles på inhalationsgas. Inhalationsgasen ånder hesten ind ved hver vejtrækning og gør at narkosen vedligeholdes indtil operationen er overstået. EKG, måling af blodtryk og måling af mængden af inhalationsgas og CO2 i udåndingsluften foretages også. Hele narkosen overvåges altid af vores veluddannede og meget erfarne veterinærsygeplejerske Camilla og ved større indgreb er der to kirurger til stede under operationen.

Efter operationen kobles hesten af inhalationsgasen og flyttes over til opvågningsboksen, hvor den i ro kan vågne op igen

Almindelige risici ved operationer af heste

Risikoen for, at der opstår komplikationer, er minimale. Dog vil der altid være en risiko forbundet med en operation, uanset hvor påpasselige, vi som dyrlæger, er.

Under bedøvelsen kan der opstå blodtryksfald, fordi hesten ikke tåler bedøvelsen. Denne komplikation er meget sjælden, men kan være alvorlig, fordi hesten efter operationen vil være mere svag i muskulaturen og derfor kan have svært ved at komme op og stå igen.
Dødsfald under narkosen er beskrevet som en usædvanlig sjælden hændelse.

Ved alle operationer opstår der blødninger. Kirurgen vil selvfølgelig forsøge at minimere blødninger og stoppe dem, når de opstår. En sjælden gang imellem sker det dog, at blødningen starter igen efter operationen. Efter-blødninger er som regel lette at standse og volder sjældent yderligere problemer.

På trods af, at alle operationer udføres med så høj sterilitet som muligt, er der altid en risiko for infektion i operationssåret. Alle patienter behandles profylaktisk med antibiotika inden operation og evt efter, afhængigt af typen af operation.

Luftvejsinfektioner kan også opstå, fordi bevægelsen af de små fimrehår i luftvejene har være hæmmet af bedøvelsen.

Begge typer infektioner behandles som regel let.

I sjældne tilfælde sker der skader under opvågningen eller fordi hesten ligger unormalt længe. Skaderne opstår oftest fordi hesten prøver at komme op at stå, før den er klar til det. Typiske skader er små sår på benene og i hovedet samt blå mærker, hævelser og ømme muskler.

I meget sjældne tilfælde kan skader være alvorlige og desværre livstruende, såsom brækkede ben, muskelskader, og nervelammelse. Dette er desværre risici, der ikke kan kan udelukkes ved fuld narkose af heste. Disse betragtes af forsikringsselskaberne som almindelig risici ved operation og klinikkens forsikring dækker derfor ikke hestens nødvendige efterbehandling eller værdi ved død, medmindre klinikken har begået en decideret fejl.

Det anbefales derfor, at du inden operation kontakter dit eget forsikringsselskab mhp. dækning af komplikationer ved narkose og operation.

Hjemsendelse efter operation

Efter operationen vil din hest være indlagt til behandling med smertestillende og antibiotika samt evt. forbindingsskift. Et typisk indlæggelsesforløb er 2 - 5 dage. Du vil mindst én gang dagligt blive orienteret om hvordan din hest har det, og du må meget gerne komme på besøg for lidt ekstra forkælelse af din hest.

Ved afhentning af hesten vil du modtage skriftlig information om efterbehandling og genoptræning.​​